اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده
اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده

همسر وفرزندان باید شوهر و والدین را امربه معروف ونهی از منکرکنند(از دیدگاه امام غزالی


همسر وفرزندان باید شوهر و والدین را امربه معروف ونهی از منکرکنند(از دیدگاه امام غزالی

زن  وفرزند مسلمان مانند مرد مسلمان به انجام امر به معروف ونهی ازمنکر مأمور است

کار امر به معروف و نهی از منکر بر زن مسلمان مانند مرد مسلمان واجب است و به آن سفارش شده و انجامش از او خواسته شده است، به گونه ای که خداوند فرموده است:
{وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ} [توبه / 71]
«مردان و زنان مؤمن، اولیا، دوست و یاری دهنده همدیگر هستند و قلوبشان در دوستی و عشق، متحد و هماهنگ و از ویژگی هایشان انجام امر به معروف و نهی از منکر است».

 

  نظارت فرزند بر والدین


نظارت فرزند ـ دختر پسر ـ بر والدین ثابت واجب است و انجام این کار توسط فرزند برای والدین به این شکل است که باید به معروفی که به آن امر می نماید یا منکری که از آن نهی می کند، آشنایی کامل داشته باشد برای نمونه به پدرش بگوید: در شرع پوشیدن لباس حریر برای مردان جایز نیست. و فرزند می تواند این کار را با پند، نصیحت، لطف و مهربانی انجام دهد، به گونه ای که حق پدر و مادر رعایت شود و نباید با تندی، خشونت، تهدید و یا بالاتر از آن مانند زدن و ... امر به معروف و نهی از منکر نماید.

آیا فرزند می تواند احتساب عملی انجام دهد؟به این صورت که کوزه شرابی را که پدرش از آن شراب می نوشد، بشکند؟

یا مالی را که والدینش به غصب از کسی گرفته اند، به صاحب و مستحق آن بازگرداند؟

یا عکس ها و مجسمه های به دار آویخته و ظروف طلا و نقره خانه پدرش بشکند؟

یا چنین کارهای عملی ای را برای از بین بردن منکری که به والدینش تعلق دارد، انجام دهد؟

انجام ا ین کارها به خود پدر یا مادر آسیبی نمی رساند؛ بلکه سبب اذیت و عصبانیت والیدن خواهد شد و از آنجایی که این کار در شرع حرام است، آیا برای فرزند انجام این کارها هرچند که والدینش را عصبانی نماید، رواست؟
امام غزالی گفته است: «قول اظهر در قیاس بر آن است که، بر فرزند لازم و حتی واجب است که این کارها را انجام دهد» و سپس امام غزالی این سخن را اصلاح فرموده و گفته: «البته این مساله را نباید از نظر دور داشت که این کار به مقدار قبح منکر و اذیت و عصبانیت، یعنی اذیت و ناراحتی والدین بستگی دارد». (احیاء علوم الدین، غزالی، ج 2، ص 279)


نظارت زن بر شوهر


امام غزالی آنچه را که درباره نظارت فرزند برای والدینش بیان نموده، همان را هم درباره زن بر شوهرش به سبب بزرگداشت حق شوهر بر زن، بیان کرده است ( احیاء علوم الدین، غزالی، ج 2، ص 280.)

و معنای آن این است که زن حق دارد، شوهرش را با پند، نصیحت، لطف و مهربانی، امر به معروف و نهی از منکر نماید و نباید با تهدید و کتک زدن این کار را انجام دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 28 مهر 1394 ساعت 10:01 http://bagheris90.blogsky.com/

ممنونم..عالی بود..
امربه معروف و نهی ازمنکر هیچ گاه نباید با درگیری انجام شود..فقط صحبت ومهربانی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.