اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده
اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده

زنان مسلمان بخوانند

 در این مطلب ودرادامه می خوانیم:

-رنگ کردن با حنا
-رنگ کردن زن موی سرش را
-استفاده از زیورآلات طلا و نقره

 حکم حنا و رنگ کردن موی سر و زیورآلات طلا برای زن:

1 - رنگ کردن با حنا:

امام نووی در کتاب «المجموع 1/ 324» گفته است: رنگ کردن دست و پا به وسیله حنا برای زنان به دلیل احادیث مشهوری که در این مورد آمده است، مستحب می باشد. آنچه که امام ابوداود روایت کرده است به این موضوع اشاره دارد که: زنی از عایشه - رضی الله عنها - در مورد رنگ کردن با حنا سؤال کرد؛ ایشان گفتند: اشکالی ندارد، ولی من این کار را دوست ندارم زیرا یار و محبوب من رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - از بوی آن خوشش نمی آمد،

همچنین امام نسائی این حدیث را روایت کرده است. و از عایشه - رضی الله عنها - روایت است که: زنی از پشت پرده دستش را به سوی رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - دراز کرد و در دستش نامه ای برای رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - بود. رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم -ازدستش گرفت و فرمود، نمی دانم این دست مردی بود یا دست زنی؟ آن زن گفت: بلکه دست زنی بود. آنگاه رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - فرمودند: «اگر تو زن باشی حتماً ناخن های دستت را رنگ می کردی ـ یعنی به وسیله حنا رنگ می کردی. این حدیث را ابوداود و نسائی روایت کرده اند. ولی زن نباید ناخن هایش را با موادی رنگ کند که آن مواد روی ناخن ها بماند و مانع رسیدن آب به آنها گردد (مانندلاک ویا ناخن مصنوعی).

2 - در مورد رنگ کردن زن موی سرش را:

اگر به سبب پیری موی سرش سفید باشد؛ وی موی سرش را به غیر از رنگ مشکی رنگ می کند. به دلیل عمومیت نهی رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - از رنگ کردن موی سر با رنگ مشکی.

امام نووی در کتاب «ریاض الصالحین ص 626» می گوید: باب نهی مرد و زن از رنگ کردن موی سرشان با رنگ مشکی. و در کتاب «المجموع» (1/ 324) می گوید: در مذهب ما هیچ فرقی بین مرد و زن در رنگ کردن به رنگ مشکی نیست.

اگر زنی بخواهد رنگ مشکی موی سرش را به وسیله رنگ کردن تغییر دهد و به رنگ دیگری درآورد؛ آنچه که به نظر می رسد، این کار جایز نیست، زیرا هیچ انگیزه و علتی برای این کار نیست؛ زیرا مشکی بودن برای موی سر نوعی زیبایی و جمال برای موست، و این هیچ بدی ندارد که نیاز به تغییر آن باشد و اگر کسی این کار را بکند در این کار نوعی تشابه به زنان کافر پیش می آید.
3 - استفاده از زیورآلات طلا و نقره :

 استفاده از زیورآلات مانند طلا ونقره در حد عرف و عادت برای زنان به اجماع علماء جایز است. ولی برای وی جایز نیست که زیورآلات خود را برای مردان نامحرم آشکار سازد؛ بلکه باید آنها را از چشم مردان بیگانه بپوشاند. مخصوصاً هنگام بیرون رفتن از منزل و یا هنگامی که در معرض دید مردان بیگانه قرار می گیرد. زیرا در این کار فتنه است. در واقع زنان نهی شده اند از این که مردان بیگانه صدای زیورآلات آنها را که در پایشان بسته اند از زیر لباس بشوند تا چه رسد به نشان دادن زیورهای ظاهری .

همچنین جایز نیست زنان زیورآلات خود را برای فخر فروشی به زنان دیگر نشان دهند ومغغرور شوند چراکه این خودنمایی وغرور گناه است.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدی مقدم پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 08:43 http://qquran.blogsky.com/

السلام علیک یا أباعبدالله
وعلی الارواح التی حلت بفنائک علیکم منی جمیعا
سلام الله أبدا مابقیت وبقی اللیل والنهار
ولاجعله الله آخر العهد منی لزیارتکم
السلام علی الحسین
وعلى علی بن الحسین
وعلى أولاد الحسین
وعلى أصحاب الحسین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.