اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده
اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده

حکم رنگ کردن موی ریش وسر

 آیا شما هم جزو کسانی هستید که موی سروصورت شما سفید شده است؟

چه کنیم؟آیا رنگ کردن از نظر شرعی  جایز است؟

ادامه مطلب رابخوانید


 رنگ کردن ریش به رنگی به غیر از رنگ سیاه


۱-عن أبی هریره رضی الله عنه قال النبی صلى الله علیه وسلم: إن الیهود والنصارى لا یصبغون فخالفوهم.(البخارى)

 «همانا یهودیان و مسیحیان [مو و ریش] خود را [از روی بدعت] رنگ نمیکنند پس با آنها مخالفت ورزید».

۲-عن جابر بن عبد الله، قال: أتی بأبی قحافه یوم فتح مکه، ورأسه ولحیته کالثغامه بیاضاً، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم: «غیروا هذا بشیء واجتنبوا السواد».(رواه مسلم)

از جابر بن عبدالله  گفت: نزد ابی قَحافَه روز فتح مکه آمدم و سر و ریشش مانند گیاه ثغامه سفید بود، در نتیجه رسول الله*ص* فرمود: «[رنگ] آن را تغییر بده و به هیچ وجه از رنگ سیاه استفاده نکن».

پس کسی که به خدا و رسول او ایمان دارد، آن دو در نزد او از ماسوای شان محبوبتراند. و این محبت صاحبش را به پیروی سنت در همه موارد وادار و مجبور میگرداند.و اگر محبت و دوستی صاحبش را به پیروی وادار نکند، ادعای محض است و محبتی محسوب نمیشود.
و همانا رضای خداوند -عزوجل- در اتباع رسول‌اکرم -صلى الله علیه وسلم- میباشد امکان ندارد که ما بدون اتباع ایشان رضایت خداوند را بدست آوریم چنانچه خداوند -عزوجل- فرموده است:﴿قُلۡ إِن کُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِی یُحۡبِبۡکُمُ ٱللَّهُ﴾ [آل عمران: ۳۱]. بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد.
و نافرمانی رسول اکرم -صلى الله علیه وسلم- نافرمانی خداوند -عزوجل- است و وعید شدیدی بر این نافرمانی وارد شده است چنانکه خداوند -عزوجل- فرموده است:﴿فَلۡیَحۡذَرِ ٱلَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنۡ أَمۡرِهِۦٓ أَن تُصِیبَهُمۡ فِتۡنَهٌ أَوۡ یُصِیبَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٌ ۶٣﴾ [النور: ۶۳].
پس باید کسانی که از فرمانش سرپیچی می کنند، برحذر باشند از اینکه بلایی [در دنیا] یا عذابی دردناک [در آخرت] به ایشان رسد.
………………………

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.