اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده
اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده

دعاهای کاربردی

در این پست ودرادامه مطلب ،گلچینی از دعاهای پرکاربرد شبانه روز را خدمت شما بیننده عزیز قرار داده ایم امیدواریم موجب رضایت الله متعال وپسند شما دوستان واقع گردد
 دعای قبل از خواب:
«بِاسْمِکَ اللَّهُمَّ أَمُوْتُ وَأَحْیَا»

بنام تو ای بار الها! میمیرم و زنده میگردم).


دعای وقت بیدار شدن از خواب:
«الحَمْدُ للهِ الَّذِی أَحْیَانا بَعْدَ مَا أمَاتَنَا وإلَیْهِ النُّشُورُ»

ثناء و ستایش مر خدای را که ما را بعد از میرانیدن زنده گردانیده و بسوی او حشر و نشر ما است).


دعای بعد از اذان:
«اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاَةِ القَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّداً الْوَسِیْلَةَ وَالْفَضِیْلَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوْداً الَّذِیْ وَعَدْتَهُ»
ای بار الها! صاحب این دعوت کامله، و نماز استوار، محمد - صلى الله علیه وسلم - را وسیله و فضیلت و درجه رفیع عطا فرما، و او را در مقام محمود قرار بده، مقامیکه وعده آن را فرموده ای).


دعای جنازه:
«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا، وَشَاهِدِنَا، وَغَائِبِنَا وَصَغِیْرِنَا وَکَبِیْرِنَا، وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا. اللَّهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى اْلإِیْمَانِ»

ای بار الها! زنده و مرده ما را و حاضر و غائب ما را و کوچک و بزرگ ما را و مرد و زن ما را بیامرز، بار الها! هرکه را از ما زنده نموده ای، پس زنده نگهدار او را بر اسلام، و هر که را از ما فوت ساخته ای پس او را بر ایمان بمیران).
«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ، وَعَافِهِ، وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَکْرِمْ نُزُلَهُ، وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَایَا کَمَا نَقَّیْتَ الثَّوْبَ الأَبْیَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَاراً خَیْراً مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَیْراً مِنْ أَهْلِهِ، وَزَوْجاً خَیْراً مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الجَنّةَ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَعَذَابِ النَّارِ»
ای بار الها! او را بیامرز و بر او رحم کن او را عافیت ده، از او در گذر، مهمانی او را به عزت تمام فراهم گردان، قبر او را فراخ کن، او را به آب برف و ژاله بشوی، و او را از گناها پاک کن چنانکه پارچه ای سفید را از چرک پاک میکنی، و او را به خانه ای بهتر از خانه اش، و به اهلی بهتر از اهلش، و به همسری بهتر از همسرش عوض بده، او را به بهشت داخل گردان، و او را از عذاب قبر و عذاب آتش وارهان).


دعای برای جنازه پسر نابالغ:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطًا، وَاجْعَلْهُ لَنَا أَجْرًا وَذُخْرًا، وَاجْعَلْهُ لَنَا شَافِعًا مُشَفَّعًا»
ای بار الها! او را برای ما توشه  آخرت بگردان توشه ای از پیش فرستاده شده، و او را برای ما اجر و ذخیره گردان، و او را برای ما شفیع و مقبول الشفاعه گردان).
«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطاً، وَسَلَفاً، وَأَجْراً»
خدایا! او را برای ما میزبان و ذخیره و ثوابی قرار ده).


دعا برای جنازه دختر نابالغ:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْها لَنَا فَرَطًا، وَاجْعَلْها لَنَا أَجْرًا وَذُخْرًا، وَاجْعَلْهَا لَنَا شَافِعًا مُشَفَّعَةً»
ای بارالها! او را برای ما توشه آخرت بگردان توشه ای از پیش فرستاده شده، و او را برای ما اجر و ذخیره گردان، و او را برای ما شفیع و مقبول الشفاعه گردان).


دعای سجده تلاوت:
«سَجَدَ وَجْهِیْ لِلَّذِیْ خَلَقَهُ، وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَبِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ، فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»

چهره ی من ذاتی را که او را آفریده و صورت بندی نموده است سجده کرده است، ذاتی که گوشها و چشم او را به قوت و توانایی خویش سوراخ نموده است با برکت است خداوند و بهترین آفریدگار است).


دعای قنوت:
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِیْنُکَ، وَنَسْتَغْفِرُکَ، ونُؤْمِنُ بِکَ وَنَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ وَنُثْنِیْ عَلَیْکَ الْخَیْرَ، وَنَشْکُرُکَ وَلاَ نَکْفُرُکَ، وَنَخْلَعُ مَنْ یَکْفُرُکَ اللَّهُمَّ إِیَّاکَ نَعْبُدُ، وَلَکَ نُصَلِّیْ وَنَسْجُدُ، وَإِلَیْکَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ، وَنَرْجُوْ رَحْمَتَکَ، وَنَخْشَى عَذَابَکَ، إِنَّ عَذَابَکَ بِالْکُفَّارِ مُلْحَقٌ»

ای بار الها! از تو یاری میجوییم، و از تو آمرزش میخواهیم، و بتو ایمان می آوریم، و به تو توکل می ورزیم، و به تو ثناء خیر میگوییم، و ترا شکر میکنیم، و نا سپاسی نمیکنیم، و کسانی را که از اوامر تو سر پیچی میکنند میگذاریم و ترک میدهیم، ای بار الها! خاص ترا می پرستیم و خاص برای تو نماز میگذاریم، و خاص ترا سجده میکنیم، و بسوی تو میشتابیم، و بتو اخلاص می ورزیم، رحمت ترا میجوییم، و از عذاب تو میترسیم، واقعاً که عذاب تو بکافران پیوست است).


دعای وقت دیدن ماه نو:
«اللهُ أَکْبَرُ، اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِاْلأَمْنِ وَاْلإِیْمَانِ، وَالسَّلاَمَةِ وَاْلإِسْلاَمِ، وَالتَّوْفِیْقِ لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَتَرْضَى، رَبُّنَا وَرَبُّکَ اللهُ» (4).
خدا بزرگ است، ای بار الها! طلوع این ماه را بر ما مایه امن و ایمان و سلامتی و اسلام و توفیق بر چیزیکه تو آنرا دوست داری و بآن راضی هستی بگردان، پروردگار ما و پروردگار تو خداوند - جل جلاله - است).


دعای عطسه زننده:
زمانیکه انسان عطسه میزند بگوید: «الحَمْدُ ِللهِ» ثناء و ستایش باد مر خدا را. و کسیکه به نزدش موجود است بگوید: «یَرْحَمُکَ اللهُ» خداوند ترا مورد رحمت خود قرار دهد. و عطسه زننده در جوابش این دعا را بگوید: «یَهْدِیْکُمُ اللهُ وَیُصْلِحُ بَالَکُمْ» . خداوند شما را هدایت کند و حال شما را درست بگرداند).


دعای پیش از شروع طعام:
وقتی انسان میخواهد طعام بخورد «بسم الله» میگوید، و اگر گفتن «بسم الله» در آغاز طعام خوردن از یادش رفته بود این دعا را بخواند: «بِسْمِ اللهِ فِیْ أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ»  (بنام خداوند در اول و آخر طعام شروع مینمایم).


دعای بعد از فراغت از طعام:

«الْحَمْدُ ِللهِ الَّذِیْ أَطْعَمَنِیْ هَذَا وَرَزَقَنِیْهِ، مِنْ غَیْرِ حَوْلٍ مِنِّیْ وَلاَ قُوَّةٍ»
ثناء و ستایش مر خدای را که مرا طعام داده است و روزی را بدون صرف نمودن قوت و قدرت من، برایم ارزانی نموده است).


دعای مهمان برای میزبان:

«اللهُمَّ أَطْعِمْ مَنْ أطْعَمَنی وأَسْقِ مَنْ سْقَانی»
ای بار الها! کسی که مرا طعام خورانیده است او را طعام بده و کسی که مرا نوشانیده است او را بنوشان).


دعای داخل شدن به بیت الخلاء(مستراح):
«بِسْمِ اللهِ، اللهُمَّ إِنّی أعُوذُ بِکَ مِنَ الخُبُثِ والخبائِثِ»
بنام خداوند، ای بار الها! من به تو پناه میبرم از (شر) شیطان های نر و ماده).


دعای وقت بیرون شدن از بیت الخلاء(مستراح):

[غُفْرانَکَ] «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَذْهَبَ عَنِّى الأَذَى وَعَافَانِى»
آمرزش ترا میطلبم. ثنا و ستایش مرا خدایرا که از من چیزهای مؤذی را دور نموده و مرا عافیت بخشیده است).


دعای وقت داخل شدن به مسجد:
«بِسْمِ اللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ اللَّهُمَّ اغفر لِیْ ذُنٌوبِیْ وافْتَحْ لِیْ أَبْوَابَ رَحْمَتِکَ»
بنام خداوند صلات و سلام بر رسول خدا - صلى الله علیه وسلم -، ای بار الها! گناهان مرا بیامرز و دروازه های رحمت خویش را برایم بگشای).


دعای وقت بیرون شدن از مسجد:

«بِسْمِ اللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیْ ذُنُوبِیْ وافْتَحْ لِیْ أَبْوَابَ فَضْلِکَ»
بنام خداوند صلات و سلام بر رسول خدا - صلى الله علیه وسلم -، ای بار الها! گناهان مرا بیامرز و دروازه های فضل خویش را برایم بگشای).


دعای وقت بیرون شدن از منزل:
«بِسْمِ اللهِ تَوَّکَّلْتُ عَلَى اللهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ» (بنام خداوند بر خداوند توکل نمودم، و هیچ جای بازگشتی و قوتی جز خداوند نیست).
«اللَّهُمَ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ أَوْ أَزِلَّ، أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أَوْ أَجْهَلَ أَوْ یُجْهَلَ عَلَیَّ»

ای بار الها! من بتو پناه میبرم از اینکه کسی را گمراه بسازم، و یا کسی من را گمراه بسازد، و یا کسی را بلغزانم، و یا کسی من را بلغزاند، و یا بکسی ظلم نمایم، و یا کسی بمن ظلم نماید، و یا بکسی جهالت نمایم، و یا کسی بمن جهالت نماید).
«بِسْمِ اللهِ وَلَجْنَا، وَبِسْمِ اللهِ خَرَجْنَا، وَعَلَى رَبِّنَا تَوَکَّلْنَا»
بنام خداوند - جل جلاله - (بمنزل) داخل شدیم و بنام خداوند - جل جلاله - (از منزل) خارج شدیم، و بر پروردگار ما توکل کردیم).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.