اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده
اصحاب الجنّة

اصحاب الجنّة

مسائل فقهی ،احکام وعقیده

یزید از دیدگاه ابن تیمیه(ره) و دیگر بزرگان اهل سنت

 آیا یزید نزد اهل سنت  محبوب است؟

نظر ابن تیمیه(ره) ودیگربزرگان اهل سنت در مورد یزید چیست؟


امامان و بزرگان اهل سنّت همواره فاجعه وشهادت سیدنا حضرت حسین بن علی رضی الله عنه توسط  یزید و فرماندهان او مانند عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد و شَمِربن ذی الجوشن را زشت دانسته اند و از آنها اعلام برائت و بیزاری نموده اند و به شهادت رساندن ظالمانه ی حضرت حسین رضی الله عنه و یاران او را کاری بسیار نفرت انگیز دانسته و ناراحتی قلبی خویش را اظهار داشته اند. در اینجا با رعایت اختصار، نمونه هایی آورده می شود:


1-نظر امام ابن تیمیه رحمه الله  در مورد یزید


شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله  در گفتگویی که با یکی از فرماندهان سپاه مغول به نام «بولایی» که در فتنه ی بزرگ به دمشق آمده بود، چنین گفت: «هر کس حسین را کشته یا در قتل وی همکاری داشته یا به قتل او راضی بوده است، لعنت خدا و فرشتگان و انسان ها بر او باد! خداوند نه عذاب را از آنها دور می کند و نه عوض قبول می کند.»
«خداوند حضرت حسین رضی الله عنه را به وسیله ی شهادت عزّت بخشید و سرافراز نمود و کسانی را که او را کشتند یا در کشتن اوکمک کردند یا بدان راضی بودند، رسوا ساخت.»


2- نظر امام احمد حنبل رحمه الله در مورد یزید


صالح، فرزند امام احمد بن حنبل می گوید: به پدرم گفتم: عده ای می گویند که یزید را دوست دارند. گفت: ای فرزندم! آیا کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، می تواند یزید را دوست داشته باشد؟ گفتم: پس چرا او را لعنت نمی کنی؟ گفت: توکجا دیده ای که پدرت کسی را لعنت کند.


3-نظرعلامه احمد سرهندی، معروف به مجدّدالف ثانی


علامه احمد سرهندی، معروف به مجدّدالف ثانی، متوفی 1034 هـ. ق. در یکی از نامه هایش می نویسد:

«یزیدِ محروم از سعادت، از زمره ی فاسقان به شمار می آید، توقّف در لعنت او فقط بنابراصل مقرّر اهل سنّت است که می گویند: نباید به لعن شخص معین گرچه کافر هم باشد مبادرت ورزید، مگر آنکه به یقین معلوم شود که خاتمه ی او بر کفر بوده و درحالت کفر از جهان رفته است؛ مانند ابولهب و زنش. این بدان معنی نیست که یزید سزاوار لعنت نمی باشد؛ زیرا خداوندمی فرماید: (إن َّ الَّذین َ یؤْذُون َ اللهَ وَ رَسُولَه ُ لَعَنَهُم ُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَة ِ) «کسانی که خدا و پیامبرش را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت از رحمت خود دور و لعن می کند.»


4-نظرمحدّث بزرگ، علامه شیخ عبدالحق بخاری دهلوی


محدّث بزرگ، علامه شیخ عبدالحق بخاری دهلوی (متوفی 1052 هـ. ق.) در کتاب «تکمیل الإیمان» می نویسد: «خلاصه این که یزید از نظر ما مبغوض ترین و منفورترین فرد است، جرایمی را که این بدبخت ِ بی سعادت در امت اسلام مرتکب شد کسی مرتکب نشده است.»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.